Post Reply 
 
Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prepreke za BitCoin - Posredništvo
06-20-2011, 10:20 PM
Post: #1
Prepreke za BitCoin - Posredništvo
Treći od četiri teksta iz serije tekstova Ricka Falkvingea, osnivača Piratske partije Švedske

http://falkvinge.net/2011/06/08/bitcoins...ee-escrow/

BitCoin je revolucionaran u pogledu nepovratnosti i privatnosti transakcija. Ipak, u sistemima velikim poput ekonomije, velike promene se moraju dešavati postepeno. Navikli smo se na baratanje fiskalnim računima, vraćanje transakcija kojima nismo zadovoljni i sl. BitCoin zahteva adaptaciju svih tih mehanizama. Potreban je anoniman, poverenja vredan posrednik.

Niko ne želi da gradi kuću isključivo na poverenju. Onaj ko gradi kuću želi da vidi da su sredstva tu, spremna za isplatu po završetku i potvrdi izvršenog posla. Takođe, vlasnik kuće želi račun koji potvrđuje da je kuća plaćena i da je sada u njenom vlasništvu. I graditelj i vlasnik imaju potrebu za posrednikom kojem oboje veruju. Ovo je nešto što BitCoin sistem danas nema.

Postoji nekoliko posrednika, poput ClearCoina, ali je potrebno mnogo, mnogo više - na različitim nivoima i razmerama. Uostalom, nijedan od postojećih posredničkih servisa nije imao vremena da izgradi poverenje krajnjih korisnika. Posrednički servisi moraju da pruže tajnost i anonimnost, kao uostalom i cela BitCoin ekonomija. Moraju se napraviti "Čuvari" koji će osigurati da klijenti ne budu podložni pretresu vlasti i ostalih entiteta sposobnih za zakonito nasilje.

Profit tih posrednika leži u očiglednom - male naknade za transakcije. Današnje kompanije kreditnih kartica uzimaju 5%. ClearCoin uzima deseti deo tog iznosa. Ovo je odličan stimulans kako za trgovce, tako i za posrednike.

Posrednički servisi su potrebni na tri posebna nivoa, od kojih nijedan ne postoji danas.

Prvo, tu je lični nivo. Kada se kupuje nešto od druge osobe. Npr. prodavac i kupac se nalaze jedan nasuprot drugog. Oboje dižu svoje telefone tako da se vide međusobno i vide svoje ekrane. Prodavac unosi iznos na svom telefonu. Kupac potvrđuje transakciju. Prodavac odmah zna da se naznačeni iznos nalazi na raspolaganju. Niko od njih ne rizikuje gubitak novca krađom ili gubitkom telefona. Niko od njih nije lično identifikovan. Ovakav program se mora razviti za trenutne telefonske sisteme.

Drugi slučaj je nivo na-licu-mesta. Slično ličnom nivou iz perspektive kupca, osim što sada polaže svoj telefon na površinu predviđenu za to. Iz ugla prodavca, on traži kupcu da potvrdi transakciju na svom telefonu. Jedina razlika je u tome što prodavac ovde koristi prodajni interfejs svoje firme.

Treći nivo se nalazi u internacionalnoj trgovini. Poslovi od milion dolara, prenos nekoliko kontejnera u isto vreme. Da bi se sa ovim uspelo, mora se ući u problematiku trgovine na ovom nivou. Iako nemamo iskustva kako bi o ovome detaljno pisali, možemo zaključiti da su glavne stavke računi od poverenja, diskrecija i zaštita od zakonskog gonjenja.
Find all posts by this user
Quote this message in a reply
Post Reply 


Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)